Poradnik
Działalność gospodarcza - sole trader
- Sole trader i self-employed
- Rejestracja do rozliczenia podatkowego
- Twoje obowiązki
- Nazwa dla działalności
Będziesz musiał zarejestrować się jako podatnik do rozliczenia, co oznacza że Ty lub Twój księgowy będziecie obliczać Twój podatek.
Aby zostać przedsiębiorcą indywidualnym - sole trader musisz
- posiadać Numer ubezpieczenia społecznego
- zarejestrować się do samooceny w HMRC
- Handlować pod własnym nazwiskiem lub wybrać nazwę firmy
Przedsiębiorcy indywidualni muszą zarejestrować się w HMRC i przestrzegać pewnych zasad prowadzenia i nadawania nazwy działalności.
Sole trader i self-employed
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą indywidualnym i sam prowadzisz swoją działalność bez zatrudniania pracowników. Jest to nazywane samozatrudnieniem (self-employed). Możesz zachować wszystkie zyski po opłaceniu podatku.
Możesz też zatrudniać personel - sole-trader oznacza, że jesteś sam odpowiedzialny/a za działalność, ale nie że pracujesz sam/a.
Rejestracja do rozliczenia podatkowego
Musisz zarejestrować się do rozliczenia w HMRC jak najszybciej po założeniu działalności.
Twoje obowiązki
Jesteś odpowiedzialny za:
- długi biznesowe
- rachunki za wszystko co kupujesz dla działalności, jak np. sprzęt
- prowadzenie rejestru sprzedaży i wydatków
- wysyłanie corocznego zeznania podatkowego naliczanego samodzielnie
- opłacanie podatku dochodowego od zysków oraz składek Ubezpieczenia społecznego
Nazwa dla działalności
Możesz wykorzystać swoje nazwisko lub handlować pod nazwą biznesową. Istnieją pewne zasady używania nazw biznesowych. Nazwa nie może na przykład:
- zawierać pojęć ‘Limited,’ ‘Ltd’, ‘public limited company,’ ‘plc,’ ‘limited liability partnership,’ ‘LLP’ lub ich walijskich odpowiedników
- wykorzystywać delikatnych słów lub wyrażeń bez pozwolenia
- sugerować powiązania z rządem lub władzami lokalnymi
- zawierać nazwy zbyt podobnej do zarejestrowanego znaku handlowego lub istniejącej działalności w tym samym obszarze
- być obraźliwa
Musisz zawrzeć swoje nazwisko i nazwę biznesową na wszelkich dokumentach oficjalnych, jak faktury i pisma.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.